Toyota

Toyota

UDFORDRING

Hvordan engagerer man unge kvinder i et traditionelt japansk bilmærke, som primært har appel hos mænd over 40 år?

Toyota ønskede at nå ud til kvinder som en central målgruppe og positionere sig som det mest relevante bilmærke for danske kvinder – og derigennem også mænd. Forskning viser, at kvinder ofte spiller en afgørende rolle i beslutningen om bilkøb, og Toyota anerkendte, at det derfor krævede en ny tilgang til kommunikationen: mindre fokus på klassiske bilspecifikationer som hestekræfter og mere på værdier som sikkerhed og livskvalitet.

KUNDE
Toyota logo
YDELSER 

Konceptudvikling
Produktion
Markedsføring
MEDIER 

Podcast
Video
Artikel

MÅLGRUPPE

Kvinder 18-45 år
112 for venskaber
Følg tegnene
LØSNING

For at nå kvinderne på en ægte og engagerende måde faldt valget på podcasten ’112 for Venskaber’ og ‘Følg tegnene – med Camilla Kjems’.

LØSNING – ’112 for Venskaber’

I ’112 for venskaber’ tager Maria og Ida-Sophia lytterne med ind i deres eget tætte venskab, mens de deler sjove, sårbare og relaterbare anekdoter. Samtidig besvarer de spørgsmål og dilemmaer om venskaber fra lytterne – et koncept, der appellerer til en bred målgruppe af kvinder, der søger tryghed, støtte og gode råd i deres hverdagsliv.

Podcastens værter, Maria og Ida-Sophia, blev de naturlige ambassadører for kampagnen. Deres forskellige livssituationer – Maria som familiemor og erfaren bilist og Ida-Sophia som ny bilist med en travl hverdag – tillod dem at repræsentere Toyotas værdier på en måde, som var let relaterbar for lytterne. De kørte til optagelserne i forskellige Toyota-modeller, der i sjov fik dyrenavne, og deres samtaler i bilen blev optaget og brugt som introduktion til podcasten. Dette gav Toyota en naturlig plads i samtalen og knyttede mærket til de samtaler, mange kvinder har med deres venner.

LØSNING – ‘Følg tegnene – med Camilla Kjems’

For at nå et ældre segment af kvinder videre udviklede vi et video nativeformat på ‘Følg Tegnene – med Camilla Kjems’. I podcasten taler Camilla Kjems i podcasten med sine gæster om, hvordan de træffer vigtige valg i deres liv. Hvilket sprog taler deres intuition, og hvordan viser hverdagens mirakler sig for dem?

Med podcastens koncept om at “følge tegnene” blev der udviklet et native videoformat hvor Camillia Kjems tog på jagt efter opskriften på det gode liv. Hun besøgte fire fascinerende mennesker, der på hver sin måde havde truffet modige beslutninger og fundet opskriften på et meningsfuldt liv.

RESULTAT

Begge kampagner opnåede højt engagement der understreger indholdets relevans og evne til at fastholde målgruppen, hvilket yderligere cementerede Toyotas plads i kvindernes bedvidsthed.

Intern research efter kampagnen afslørede betydelige branding-effekter: Kvinder, der lyttede til podcasten, udviklede et klart mere positivt indtryk af Toyota. Mange oplevede, at Toyota adskilte sig positivt fra andre bilmærker. Og flere lyttere fandt i siknikant højrere grad stolthed i at eje en Toyota.  

Dette overbevisende engagement bekræftede Toyotas succesfulde repositionering blandt kvinder, som nu i højere grad betragtede Toyota som en pålidelig og tryg bilpartner, der taler til deres dagligdagsbehov og livsstil.

Vil du høre mere?

KONTAKT

Christoffer Høg
Kommerciel direktør
christoffer@heartbeats.dk
+45 21 84 51 88