DSB er en offentlig virksomhed med en støvet og kedelig brandpersonlighed i et konkurrencepræget marked, og salget af produkter til de unge var faldet støt over en årrække. Politiske indgreb såsom prisstigninger og takstændringer havde medvirket til, at attraktiviteten var dalet. Konkurrencen på transportmarkedet var tilmed skærpet markant, og nye mobilitetsløsninger såsom el-løbehjul og by/dele-biler vandt i den grad frem blandt de unge. Helt konkret oplevede DSB, at der i 2019 var mere end 76% af unge mellem 16-25 år, som aldrig overvejede toget som transportmiddel.
KUNDE
YDELSER Konceptudvikling Produktion Markedsføring
MEDIER Podcast Video Artikel
MÅLGRUPPE Unge 16-25 år
MÅLSÆTNING
DSB ville arbejde målrettet med at gøre de mest utilfredse kunder (de unge) til de mest tilfredse kunder. En svær opgave, når målgruppen er yderst selektiv, når det kommer til brands og kommercielle budskaber.
LØSNING
Med afsæt i ovenstående blev podcastserien ‘Rejsen’ til. ‘Rejsen’ blev en af grundstenene i den større og nye UNG-strategi, hvor ønsket var at bringe de unge tilbage til DSB ved at øge tilfredsheden, overvejelsesgraden og gøre DSB-brandet relevant for flere. Gennem ‘Rejsen’ kunne DSB kommunikere brandets værdier, og gennem gæsterne udtrykke standpunkter på en inspirerende og relevant måde, som var i øjenhøjde med målgruppen.
Rejsen blev lanceret i Q3 2019 med fokus på en kombineret Owned, Earned og Paid strategi. Lanceringen matchede de unges sæsonbetonede transportvalg ifm. studiestart. For at sikre en stærk lancering blev Heartbeats’, Drux’ og gæsternes sociale medier taget i spil. Det spredte sig som ringe i vandet, når værtens og gæsterne netværk omtalte ‘Rejsen’ på egne kanaler. Over tid blev konceptet, som i dag kører på 6. sæson, udvidet til også at anvende offline-event i Bremen, som blev udsolgt på ganske få timer.
RESULTAT
Resultaterne oversteg alle forventninger! Det lykkedes ikke blot, at få DSB og de 16-25-årige tættere på hinanden – det lykkedes faktisk at gøre de unge til DSB’s mest tilfredse kunder i 2020 – til trods for Covid-19. Tilmed steg overvejelsesgraden blandt de unge med 10% og antallet af billetter solgt til de unge steg med 62% (før Covid-19).